جلوگیری از آپدیت فایرفاکس – در این آموزش کاربرد این نرم افزار را مرور و آنرا به تفصیل مورد بررسی قرار می دهیم.

نماد فایرفاکس
فایرفاکس

چرا بعضی ها نمی خواهند فایر فاکس آپدیت شود؟

متخصصان عقیده دارند نباید از بروز رسانی فایرفاکس جلوگیری کرد، زیرا می پندارند اینکار باعث ضعیف شدن امنیت مرورگر می شود، در عین حال خیلی ها مایلند فایر فاکس تا حد امکان آپدیت نشود. می گویند ما راحتیم و مشکلی نداریم چرا باید ریسک کرده و مرورگر را به اخرین نسخه ارتقا دهیم؟

با تجربه ها می دانند که با آپدیت فایرفاکس ممکن است مشکلات ذیل رخ دهد:

ناکارآمد شدن افزونه ها

احتمال ازکارافتادن تعدادی از افزونه ها وجود دارد. از آنجا که افزونه ها برنامه های کوچکی هستند که توسط برنامه نویسان آزاد برای فایرفاکس نوشته می شوند. معمولا با نصب آخرین نسخه با آن ناسازگار می شوند و ممکن است ماه ها طول بکشد تا سازندگان افزونه ها نسخه ای منطبق بر اخرین نسخه فایرفاکس بنویسند. بنابراین اگر افزونه ای دارید مثلا افزونه دانلود منیجر امکان از کارافتادن آن وجود دارد و راه اندازی آن وقت شما را تلف خواهد کرد.

پاک شدن بوکمارک ها

چنانچه شما از آن دسته کاربرانی هستید که آدرس تعدادی از سایت ها را بوکمارک (bookmark) کرده اید. باید بدانید امکان ناکارآمد شدن و حذف آنها وجود دارد. زیرا احتمال تغییر مسیر بوکمارک ها در نسخه های جدید وجود دارد.

حفره ها (باگ ها)

وجود حفره در نسخه های جدید امری حتمی است. گاها چند ماه میگذرد تا این حفره ها با امدن ورژن های جدید ترمیم شود. پس ممکن است فایر فاکس بعد از اپدیت مثل قبل کار نکند.

کند شدن سرعت

اگر سخت افزار سیستم خود را ارتقا نداده باشید ولی فایرفاکس را ارتقا دهید احتمالا چون سخت افزار قدیمی شما توان و کشش لازم را برای فرمان های صادره ندارد با افت سرعت محسوسی روبرو خواهید شد.

جلوگیری از آپدیت فایرفاکس

جلوگیر از اپدیت
جلوگیری از اپدیت فایرفاکس

روش های جلوگیری از آپدیت فایرفاکس

روش اول – استفاده از نرم افزار کنترل آپدیت

بهترین، ساده ترین و سریع ترین روش، استفاده از نرم افزار جلوگیری از آپدیت فایرفاکس می باشد. با نصب این نرم افزار براحتی و با یک کلیک می توانید آپدیت هر نسخه از فایرفاکس را فعال یا غیر فعال نمایید.

این نرم افزار کم یاب بوسیله استاد احمد جاوید نوشته شده و در هیچ سایت دیگری به جز سایت ما عرضه نمی شود.

برای شروع لطفا نرم افزار را از اینجا دانلود بفرمائید

پس از دانلود، نرم افزار را نصب کنید. ایکون برنامه روی دسکتاپ قرار می گیرد. (شکل زیر)

ایکون اپدیت فایرفاکس
ایکون کنترل آپدیت فایرفاکس

بر روی آیکون آپدیت فایرفاکس کلیک کنید تا برنامه اجرا شود. پس از لود برنامه، با تصویر زیر روبرو خواهید شد:

محیط برنامه اپدیت فایرفاکس
محیط برنامه کنترل برروز رسانی فایرفکس

محیط برنامه به زبان شیرین فارسی می باشد. بنابراین کار با آن راحت است. اگر بر روی گزینه ” غیر فعال کردن بروز رسانی ” کلیک کنید، فایرفاکس منبعد بطور خودکار آپدیت نخواهد شد. هر زمان که تمایل داشتید مرورگر را آپدیت نمائید، فقط کافیست بر روی گزینه ” فعال کردن بروز رسانی ” کلیک کنید. درصورت وجود نسخه جدیدتر، آپدیت بطور خودکار انجام می شود.

جلوگیری از آپدیت فایرفاکس

روش دوم – با استفاده از تنظیمات فایرفاکس

برای استفاده از این روش، پس از اجرای فایرفاکس بر روی منوی گوشه بالای سمت راست (علامت 3 خط) کلیک کرده گزینه Options را انتخاب کنید.

منوی فایرفاکس
منوی آپشن

سر فصل General را انتخاب کرده کمی صفحه را بالا ببرید. در تب Firefox Updates جمله Check for updates but let you choose to install them را انتخاب کنید. کار تمام است. نیاز به ذخیره تنظیمات نیست. فقط یکبار فایرفاکس را ببندید و دوباره باز کنید. بعد از این فایرفاکس بطور خودکار آپدیت نخواهد شد.

غیرفعال کردن تنظیمات آپدیت
غیرفعال کردن اپدیت خودکار

شاید بخواهید فتوشاپ را نیز دانلود کنید

عیب بزرگ روش تنظیمات دستی

روش دوم اگرچه کار ما را راه می اندازد، اما یک عیب بزرگ دارد. از زمانی که نسخه جدیدی از فایرفاکس منتشر شود، هر بار که مرورگر را اجرا کنید یک پیغام همانند تصویر زیر بر روی فایرفاکس ظاهر میشود که از شما می خواهد نسخه جدید را دانلود کنید. و این مساله هر دفعه تکرار می شود. هچون گرزی بر سر شما. چنانچه اعصاب قوی و وقت کافی دارید از این روش استفاده کنید وگرنه با دانلود نرم افزار به روش اول خود را برای همیشه از شر این پیغام و دردسرهای بعدی رها کنید…

پیغام بروز رسانی
پیغام دائما مزاحم !

جلوگیری از آپدیت فایرفاکس

روش سوم – از طریق کانفیگ

فایرفاکس را باز نموده عبارت About:config را در نوار آدرس وارد نموده، اینتر را بزنید.

در صفحه بازشده جمله Accept the Risk and Continue را انتخاب کنید.

بر روی واژه Show All کلیک کنید. صفحه ای باز می شود که کلی دستور داخل آن قرار دارد. از طریق این فرمان ها می توانیم فایر فاکس را تنظیم کنیم.

برای پیدا نمودن سریع فرمان موثر در آپدیت، در تب جستجو، فرمان app.update.auto را می نویسیم. می توانید از همین جا آنرا کپی و در محل مربوطه پیس نمائید.

دو بار بر روی کلمه True کلیک کنید تا تبدیل به False شود. حالا مرورگر آپدیت نخواهد شد.

اپدیت از طریق کانفیگ
اپدیت از طریق کانفیگ

می توانید مرورگر فایرفاکس با “غیرفعال بودن آپدیت بطور فابریک” را از اینجا دانلود کنید

روش چهارم – از طریق رجیستری

این روش ویژه متخصصان است. زیرا نیاز به اطلاعات فنی و تجربه دارد. در صورتیکه با سیستم های کامپیوتری آشنائی ندارید، بی خیال شوید. خوب بریم سراغ جلوگیری از آپدیت فایرفاکس از طریق تغییر در رجبیستری ویندوز

فایر فاکس را ببندید.

با فشردن کلید های Win + R از روی کیبورد کامپیوتر، پنجره Run را باز کنید.

عبارت Regedit را تایپ کرده، OK را بزنید.

به این آدرس بروید HKEY_LOCAL_MACHINE Software Policies Mozilla Firefox

با کیلک بر پوشه فایرفاکس، در محیط خالی سمت راست،بوسیله موس راست کلیک نموده کلمه نیو و سپس DWORD (32-Bit) Value را انتخاب نموده نام رشته ایجاد شده را به انگلیسی DisableAppUpdate بگذارید ( البته می توان نام دیگری نیز به دلخواه انتخاب نمود)

دوبار بر روی فایل کلیک نموده مقدار Value Data را برابر با عدد 1 گذاشته اوکی کنید.

یکبار کامپوتر را ری استارت کنید. کار انجام شده است.

البته همانطور که پیش تر گفته شد، اینکار برای مبتدیان توصیه نمی شود. چون اگر رجیستری ویندوز خراب شود، ویندوز بالا نمی اید و لازم است دوباره نصب شود.

رجیستری فایرفاکس
جلوگیری از اپدیت از طریق رجیستری

لازم به ذکر است روش های دیگری نیز برای غیرفعال کردن آپدیت فایرفاکس وجود دارد که چندان مرسوم نیست. مثل ویرایش فایل Prefs در پوشه نصب موزیلا فایرفاکس، که توصیه نمی شود. بهترین این روش ها همان دانلود و استفاده از نرم افزار می باشد، که در سطور اولیه این مقاله بدان اشاره شد. یکبار دانلود کنید… یک عمر استفاده کنید.

چگونه بدانیم آپدیت فایرفاکس فعال است یا نه؟

برای انکه بخواهیم آپدیت فایرفاکس را غیر فعال کنیم، لازم است ابتدا بدانیم وضعیت بروز رسانی چگونه است. شاید آپدیت خودش غیر فعال باشد و نیاز به این همه دنگ و فنگ نداشته باشیم. برای دانستن این موضوع به روش ذیل عمل کنید:

فایرفاکس را اجرا کنید.

بر روی علامت 3 خط (منوی گوشه بالای سمت راست) کلیک کرده گزینه Help را انتخاب کنید.

بر روی About Firefox کلیک کنید.

اگر به جمله Updates Disabled by Your System Administrator برخوردید، یعنی آپدیت فایر فاکس غیر فعال شده است. (تصویر زیر)

ابوت - غیرفعال
نشان دهنده غیرفعال بودن بروز رسانی

شاید علامند به دانلود ” اینترنت دانلود منیجر ” هم باشید می توانید از اینجا دانلود کنید

در صورتیکه جمله بالا را ندیدید، به معنی آن است که آپدیت فایرفاکس فعال است و بروز رسانی به آخرین نسخه انجام شده یا نیاز به دانلود می باشد. بهر حال کار آپدیت می تواند انجام شود. در عین حال شما یکی از دو جمله زیر را مشاهده خواهید کرد:

Firefox Is Up to Date که یعنی فایرفاکس شما اخرین نسخه می باشد، و نیاز به هیچ کاری ندارید.

فایرفاکس اپدیت است
فایرفاکس اخرین نسخه است

Update To 102.0 معنی این جمله آن است که فایرفاکس شما قدیمی می باشد و لازم است به آخرین نسخه یعنی 102.0 ارتقا یابد. با کلیک بر روی این جمله کار دانلود بلافاصله آغاز خواهد شد. البته عدد 102.0 بعنوان نمونه آورده شده، این شماره بسته به زمان بررسی ممکن است عدد دیگری باشد. ( یعنی نسخه جدیدی در دسترس باشد)

ارتقا به اخرین نسخه
نیاز به ارتقا به اخرین نسخه

جلوگیری از آپدیت فایرفاکس

جلوگیری از آپدیت فایرفاکس دغدغه همیشگی کاربران کامپیوتر بوده و هست. در این مقاله سعی شد بطور مبسوط به این مساله پرداخته و راه حل های مختلفی ارائه شود.

هنگامی که برای اولین بار ویندوز به جهانیان عرضه شد. از همان ابتدا تا این اواخر مرورگر اینترنت اکسپلورر تنها مرورگری بود که همراه ویندوز بطور ذاتی بر روی سیستم نصب می شد. این مرورگر دارای عیوب زیادی بود و کاربران را کلافه و خسته کرده بود تا اینکه برنامه نویسان آزاد در بنیاد موزیلا، مرورگر فایرفاکس (روباه آتشین) را عرضه کردند.

بعلت سرعت بالا و ویژه گی های خاص فایرفاکس، این مرورگر بسرعت جای خود را در بین کابران کامپیوتر باز کرد. البته بعدا مرورگر های دیگری نیز همچون اپرا و کروم نیز پا به عرصه گذاشتند ولی هیچکدام نتوانستند جای فایرفاکس را بگیرند.

در پایان ذکر دو نکته لازم است.

اول اینکه متاسفانه نسخه های جدید فایرفاکس در ایران (لااقل در حال حاضر) با کاهش سرعت همراه شده است و این نه بدلیل سیاست های شرکت موزیلا در برابر ایران، بلکه بخاطر ضعیف و قدیمی بودن سخت افزارها در ایران می باشد که چندان با نسخه های جدید هماهنگ نیست.

ثانیا باید متذکر شوم برخلاف نسخه ویندوز، نسخه های ارائه شده برای گوشی های هوشمند چندان جالب نیست و عیوب زیادی دارد. برای همین در گوشی بهتر است از فایرفاکس استفاد نشود. همان گوگل کروم خوب و بلکه بهتر است.

لطفا نظرات خود در مورد اين نوشتار را در پائين همين صفحه ارسال فرمائيد

سپاسگذارم كه براي مطالعه اين مقاله وقت گذاشتيد

احمد جاوید

تیرماه 1401

نرو جهت رایت

کی ام پلیر پخش فیلم

دیکشنری انگلیسی به فارسی و بالعکس

فونت های فارسی استاندارد همراه با فونت ایران نستعلیق

فورمت فاکتوری انواع فورمت ها

پاور دیتا ریکاوری ابزار بازیابی

وین رار کمپرس فایل ها

فاکسیدریدر پی دی اف مطالعه کتب الکترونیکی

دانلود آرشیو کامل مجله بدنسازی علم و عضله

پوت پلیر اجرای فایل های تصویری و صوتی

تست مانیتور در 3 سوت

نرم افزار مشخصات سیستم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داريوش بهاري
داريوش بهاري
1 سال قبل

سلام استاد
من فاير فاكس را از سايت ديگري دانلود كرده ام. آيا اين نرم افزار بر روي آن كار مي كند؟ با تشكر